ضد حریق صنایع نفت و گاز

اهمیت داشتن سیستم ضد حریق معتبر در کارخانه های نفت و گاز

یكی از مهمترین خطرات مرتبط با صنعت نفت و گاز ، مستعد بودن در آتش گرفتن آتش سوزی هیدروكربن است. این آتش سوزی ها با دمای متوسط ​​1000 درجه سانتیگراد می سوزند و آنها را برای اجزای ساختاری و بیولوژیکی مرتبط با گیاهان نفت و گاز تهدید می کند. بنابراین ، نیاز به تکنیک های ضد حریق صنعتی کارآمد و استانداردهای ایمنی ، در تلاش برای کاهش خطرات مرتبط با باند صنعت نفت و گاز بنام “آتش سوزی هیدروکربن” است.

شکی نیست که علیرغم تأثیرات منفی که آتش می تواند داشته باشد ، کاری است که ما نمی توانیم بطور جدی آن را انجام دهیم ، خصوصاً در رابطه با کاربردهای صنعتی مانند برنامه های وابسته به صنعت نفت و گاز. به ویژه در این صنعت خطرناک است زیرا در بیشتر محیط هایی که این صنعت در آن کار می کند ، آتش سوزی می شود. بنابراین ، این وظیفه در توانایی ما است که در جهت حداکثر رساندن حسن آتش و جلوگیری از تلفات ناشی از خشن بودن آتش ، قدم های پیشگیرانه برداریم.

باید از احتیاط کافی مانند سیستم های ضد حریق برای گیاهان فراساحلی جلوگیری کرد تا از آتش سوزی ناخواسته در هر جای دیگر و به ویژه در مناطقی که مستعد ابتلا به آتش سوزی مانند کارخانه های نفت و گاز هستند ، جلوگیری شود.

نیاز به سیستم های ضد حریق معتبر در گیاهان Oli / Gas

آتش از هر نوع سوخت تغذیه می کند ، بنابراین کارخانه های نفت و گاز از نظر بدبینانه تر هستند و آتش سوزی در انتظار وقوع است. گفته می شود بنزین به دلیل تشکیل دهنده هیدروژن ، فرآورده ترین و قابل اشتعال سوخت ها محسوب می شود. از آنجا که هیدروژن در دماهای بسیار کم می سوزد ، این بدان معنی است که حتی کوچکترین جرقه می تواند هنگام برخورد با گاز منجر به یک آتش سوزی بزرگ شود. جنبه وحشتناک تر در مورد کارخانه های بنزین و پتانسیل آنها برای ایجاد آتش سوزی این است که در کنار هیدروژن ، آنها انواع دیگری از گازهای بسیار قابل اشتعال را نیز در خود جای می دهند و از این طریق سرعت و شدت آتش سوزی را هنگام تماس با کمترین آتش سوزی افزایش می دهند.

گازهای قابل اشتعال نیز به “آتش سوزی کلاس C” طبقه بندی می شوند. این بدان معنی است که می توان این آتش سوزی ها را بسیار دشوار کرد ، حتی با کمک یک خاموش کننده آتش. به همین دلیل باید توجه جدی تری داشته باشید نه تنها آتش زدن گاز بلکه اطمینان از این که در وهله اول اتفاق نمی افتد.

جلوگیری از آتش سوزی بنزین به مراتب بهتر از تلاش برای خاموش کردن آن پس از آسیب است. اینجاست که یک سیستم ضد حریق معتبر وارد می شود.

سیستم های ضد حریق معتبر

سیستم های ضد حریق صنعتی به سازوکارهایی که برای تقویت سازه ها از اثرات شدید آتش سوزی در نظر گرفته شده است ، اشاره دارند. هدف جلوگیری از سوختن مواد هنگام تماس با آتش است. ایمنی در کارخانه های نفت و گاز یکی از چالش برانگیزترین مباحث در صنعت است. انفجارهای آتش سوزی معمولاً بدون برنامه ریزی بوده و هیچگونه علامت یا هشداری را قبل از وقوع آنها نشان نمی دهند ، بنابراین بهتر است با تقویت کردن کارخانه های نفت و گاز خود با سیستم های ضد حریق صنعتی ، اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن تلفات ملک انجام دهید.

نصب سیستم های ضد حریق کافی نیست. شما همچنین باید از گواهینامه آنها اطمینان حاصل کنید که دارای برخی از ویژگی های خاص نسوز نسوز صنعتی مانند محافظت در برابر آتش غیرفعال در دریچه ها و محرک ها باشد ، زیرا این ویژگی های تخصصی تمایل دارند تا خطرات ناشی از وقوع آتش سوزی را در اساسی ترین سطح روغن کاهش دهند. و کارخانه های گازی. پیشنهاد گسترده است و راه حل می تواند با توجه به نیاز متفاوت باشد ، در اینجا برخی از آنها را ارائه می دهیم.

مزایای نصب سیستم های ضد حریق معتبر در کارخانه های نفت و گاز برای صاحب کارخانه این است که به شما اطمینان می دهد که شما یک سیستم قابل اعتماد و آزمایش شده را نصب می کنید و با اطمینان از QoS در رتبه بندی های مقاوم در برابر آتش شما کمک می کند.

مزایای نصب سیستم های ضد حریق معتبر در کارخانه روغن / گاز شما

پیشگیری از آتش سوزی: تا حدود زیادی ، سیستم های ضد حریق به اطمینان می دهند که در وهله اول کارخانه های نفت و گاز شما در شعله های آتش قرار نگرفته اند. اجرای اقدامات محافظ همیشه بهتر از آتش سوزی بعد از اینکه گیاه را درگیر کرد ، می باشد.

کمترین میزان تلفات: سیستم های ضد حریق برای مقاومت در برابر آتش سوزی در آستانه های معین ساخته شده اند. هنگامی که آتش از درجه ای فراتر رود ، سیستم ها به کاهش سطح آتش سوزی و در نتیجه کاهش تلفات املاک کمک می کنند.

آنها به بهبود رتبه بندی شما کمک می کنند: گیاهان دارای سیستم های مقاوم در برابر آتش استاندارد نسبت به سایر افراد بدون چنین سیستم هایی در صنعت رتبه بالاتری دارند.

آرامش ذهن / اعتماد به نفس: هنگامی که می دانید استراتژی های مهاجرت خطر وجود دارد ، در صورت وقوع انفجار ، سطح اطمینان وجود دارد. هنگامی که گیاهان شما تأیید شوند ، به این معنی است که آنها به استانداردهای خاصی رسیده اند که توسط نهادهای نظارتی ذیربط مقرر شده اند ، و شما به خوبی اطمینان دارید که برای نصب سیستم های غیر استاندارد با هیچگونه جنگ قانونی روبرو نخواهید شد.

پوشش ضد حریق در مجتمع های پتروشیمی

انتخاب پوشش محافظ حرارتی برای محافظت از سازه های فولادی و مخازن فولادی موجود در مجتمع های صنعتی به چند مورد وابسته است.

1. از با اهمیت ترین موارد هزینه ی اجرای پوشش حرارتی می باشد.

2. می توان به در دسترس بودن مصالح و قابلیت اجرا اشاره نمود.

از کار افتادن هر یک از تاسیسات مجتمع های صنعتی می تواند موجب اختلال در عملکرد سیستم مورد نظر شود.

وقوع حریق  در مجتمع های پتروشیمی موجب خسارات بسیار زیادی می شود.

با صدمه دیدن تاسیسات، نه تنها بیم تلف شدن خدمات و محصولات وجود دارد، بلکه احتمال اینکه چنین صدمه ای برای کارکنان آن تاسیسات، محیط زیست و عامه مردم مستقیما خطرآفرین باشد،نیز  وجود دارد.

با توجه به تولید و استخراج حجم بسیار بالای نفت و مشتقات آن در ایران کاملاً مشخص است که در صورت بروز آسیب در سازه ی نگه دارنده یا تجهیزات و یا خطوط لوله هر مجتمع نفتی، روزانه چند میلیون دلار به اقتصاد کشور زیان وارد می شود که این خود نشان دهنده اهمیت ویژه بررسی عملکرد این خطوط در هنگام حریق است.

صنعت پتروشیمی بخشی از صنعت شیمی است که محصولات آن را از نفت خام یا گاز طبیعی تولید می‌کند. تولید محصولات پتروشیمی به گونه‌ای است که معمولا یک واحد اصلی در بالا دست، ماده اولیه واحدهای دیگر را تولید می‌کند

نیاز به استفاده از پوشش ضد حریق :

در صورت وقوع حریق در برج ها و پارکینگ ها،ظرف مدت 10 تا 15 دقیقه دما به نقطه نرم شدگی و تسلیم سازه رسیده و سازه تحمل بار را نخواهد داشت و نهایتا فرو خواهد ریخت.

طبق استاندارد ASTME-119 دمای بحرانی ستون ها 538 درجه سانتیگراد و برای تیرها 598 درجه سانتیگراد می باشد.

در صورت استفاده از پوشش ضد حریق،بستگی به ضخامت اجراءشده سازه فلزی 1-3 ساعت در برابر حریق مقاومت خواهد داشت.

 

پوشش های مقاوم در برابر حریق جهت محافظت غیر عامل سازه:

  • مواد پاششی معدنی
  • رنگ های منبسط شونده
  • بورد ها و پنل های ضد حریق

 

مواد پاششی معدنی  

در این روش سازه ساختمان با پاشش مواد معدنی مقاوم به حریق برای مدت زمان معینی محافظت می شود.  میزان ضخامت پاشش مواد بستگی به طراحی سازه و مدت زمان مورد نیاز مقاومت در برابر حریق دارد.

استفاده از این پوشش ها به دلیل اطمینان از صحت عملکرد و دقت اجرا از رنگ ها و بوردها رایج تر است همچنین نسبت به دو پوشش دیگر از خواص مقاومتی بهتری برخوردار می باشند و می توانند سازه را تا چهار ساعت در مقابل حریق عایق کنند . این مواد به روش پاششی اجرا می شوند .

 

رنگ های منبسط شونده

این پوشش ها  بر پایه آب یا حلال می باشند و  با ضخامت حداکثر 6 میلی متر اجرا می شوند.   در درجه حرارت های 270 تا 300 درجه سانتی گراد به علت وقوع یک سری واکنش های شیمیایی، گازهای خنک کننده ای آزاد نموده و با پف کردن تا حدود 20 برابر ضخامت اولیه شان ازدیاد حجم داده و یک لایه عایق زغالی(char) تولید می کنند و از سازه ساختمان در برابر حریق حفاظت می نمایند. از این پوشش ها در شرایط خاص به منظور حفاظت از سازه های فلزی و سطوح داخلی ساختمان استفاده می شود.

 

کاربرد پوشش های ضد حریق

بر اساس قوانین و دستورالعمل های سازمان آتش نشانی و نیز سایر استانداردهای داخلی مانند:

مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان

نشریه ۴۴۴ و ۴۴۵ مرکز تحقیقات مسکن

نشریه ۱۱۲ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری

می­بایست کلیه اجزای باربر سازه در ساختمان های بلند مرتبه در برابر حریق ایمن گردند.

لذا این پوشش ها در ساختمان های مسکونی، مراکز تفریحی و ورزشی، مراکز تجاری و اداری، پارکینگ های طبقاتی، بیمارستان ها و درمانگاهها، پادگان ها و مراکز نظامی، مراکز آموزشی، کارخانجات و مراکز صنعتی، خوابگاه ها و پانسون ها، انبارها و مراکز دپوی کالا، مراکز نگهداری کودکان، سالمندان و معلولان، پالایشگاه های نفت و گاز، سالن های سینما و مدارس و مراکز آموزشی کاربرد دارند.

جهت بررسی بیش تر و دقیق تر نحوه ی انتخاب و اجرای پوشش ضد حریق در یکی از مجتمع های پالایشگاهی را مورد بررسی  قرار داده ایم. پالایشگاه مورد بررسی در کشور آریکا می باشد و هشتاد سال از روز تاسیس این پالایشگاه می گذرد. تصاویری از این پالایشگاه در شکل های زیر ارائه شده است. لوله های اجرا شده فولادی می باشد. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است جهت اجرای پوشش ضد حریق از آجر استاندارد استفاده شده است.

 

 

Create your account