کفپوش پلی یورتان: دنیایی جدید

کفپوش پلی یورتان

انواع رزین ها یا کفپوش پلی یورتان:

رزین کفپوش پلی یورتانی متناسب با مکانیسم سخت شوندگی به ۵ گروه تقسیم می‌شوند از قبیل;
1. روغن‌های کفپوش پلی یورتان
2. نوع سخت شونده با رطوبت
3. نوع بلوکه سخت شونده با رطوبت به همراه کاتالیزور
4.نوع بلوکه شده
5.نوع دوقلو

1.روغن های اورتانی:

این روغن ها کفپوش پلی یورتان از واکنش دی ایزوسیانات با روغن های خشک شونده آلکلایز شده به دست می‌آیند که پروسه ساخت آنها شباهت زیادی به پروسه ساخت آلکید رزین دارد. مکانیسم سخت شوندگی شان اکسیداسیونی بوده که از طریق اکسیداسیون بندهای غیر اشباع روغن های خشک شونده صورت می پذیرد.
این سیستم بسیار سریع خشک بوده و ایجاد فیلم سخت, محکم ,با دوام و عالی را کرده که مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و سایش دارد. روغن‌های اورتانی به صورت پوشش‌های یک بسته‌ای(یک ترکیبی) تهیه می‌شوند.
خلاصه پروسه ساخت روغن های اورتانی بدین صورت است که یک روغن خشک شونده را به کمک یک الکل از از قبیل گلیسیرین یا پنتا آلکلایز نموده تا عوامل هیدروکسیلی تشکیل گردند که قادر به واکنش با گروه‌های ایزوسیاناتی باشند و بدین ترتیب روغن‌های اورتانی تولید گشته و سپس با اضافه نمودن دی ایزوسیانات به روغن هیدروکسیلی می‌توان ویسکوزیته آن را افزایش داد.
نسبت ایزوسیانات به گروههای هیدروکسیل حاصل باید طوری تنظیم گردد که محصول نهایی فاقد هرگونه گروه های آزاد و فعال ایزوسیانات باشد. از روغن بذرک بیشتر از دیگر روغن ها استفاده شده و معمولاً از تال نیز استفاده می شود. جهت تسریع زمان خشک شدن روغن های اورتانی می توان همانند دیگر بایندر های اکسیداسیونی از خشک کن استفاده نمود که البته در انتخاب نوع و مقدار خشک کن باید دقت لازم به عمل آید و معمولاً انواع زیر با نسبت های ارائه شده بر مبنای درصد جامد و اندازه بهترین خواص را ارائه می دهند:
خشک کن کبالت:0/01 درصد
خشک کن منگنز:0/01 درصد
خشک کن سرب:0/2 درصد
و معمولاً برای ساخت رنگهای براق روغن‌های کفپوش پلی یورتان ,نسبت PVC را ۳۰ درصد , ساخت نیمه براق نسبت PVC را ۳۰ تا ۵۰ درصد و ساخت مات بیشتر از ۵۰ درصد انتخاب می نمایند.در ضمن جهت مات کردن کلرهای اورتالی می‌توان از سیلیکا استفاده نمود. بسیاری از تولیدکنندگان به جای ساخت روغن‌های اورتانی دست به ساخت کوپلیمر آلکید یا ایزوسیانات می‌زنند که علاوه بر ارزانتر بودن قیمت نهایی و تشابه در بسیاری از خواص با روغن های اورتانی,بلکه خواص بهتری نیز در رنگ های دریایی ارائه می دهند.
در صنعت از رزین های آلکیدی اورتانی به علت ارزان‌تر بودن قیمت نهایی و سهولت بیشتر پروسه,ساخت از روی روغن های اورتانی بیشتر استفاده می نمایند. از آنجایی که بندهای اورتانی در مقابل باز ها مقاوم هستند لذا رنگ های حاصل از آلکید اصلاح شده با ایزوسیانات بیشتر از خود آلکید ها در این زمینه مصرف می گردند و به علاوه مقاومتشان در مقابل آب و سایش نیز بیشتر و بهتر بوده و حتی قدرت پخش پیگمانهای بد آسیاب مثل کربن بلاک را در خود دارند تنها عیب آنها این است که زودتر از آلکید براقیت خود را از دست می‌دهند و از موارد مصرف آنها در ساخت پوشش های مصرفی بر کف منازل قایق‌ها و غیره می باشد.

2.نوع سخت شونده با رطوبت کفپوش پلی یورتان:

این گروه از رزین های کفپوش پلی یورتان از واکنش بین مقادیر اضافی دی ایزوسیانات با روغن کرچک, پلی استرها ,پلی اتر ها و یا مخلوطی از الکل های دو و چند عاملی به وجود می‌آیند. خشک شدن و سخت شدن نهایی این رزین ها به کمک رطوبت موجود در هوای اطراف از طریق واکنش گروه‌های ایزوسیانات موجود در انتهای زنجیره تولیدات حاصل به آنها صورت می پذیرد که با ایجاد بندهای کراس-لینک کننده فیلم حاصل را خشک و سخت می نمایند. کاربرد و استفاده از این سیستم بسیار حساس می باشد و در صورت سهل انگاری و یا عدم رعایت نکات لازم نتیجه, رضایت بخش نخواهد بود , مثلاً در هنگام مصرف یک قوطی از این رنگ نباید اجازه دهند که رنگ داخل قوطی با رطوبت هوای داخل تماس داشته باشند زیرا این تماس ایجاد پوسته نکرده و بلکه باعث ژل و خراب شدن رنگ می گردد, احتمالا یکی دیگر از عیوب آن وجود رطوبت بر ذرات پیگمانهای مصرفی می باشد که در چنین حالتی رنگ حاصل ژل خواهد شد از این رو قبل از استفاده از چنین پیگمانهای به همراه رزینهای اورتانی سخت شونده با رطوبت باید رطوبت آنان را گرفت.
یکی از راه های پیشنهادی احتمالی رطوبت زدایی واکنش پیگمان با ایزوسیانات بوده قبل از آنکه آن را در داخل یک رزین اورتانی پخش نمایند و اگر چنین نشود رنگ حاصل حتما ژله خواهد شد.
نوع دیگری از این رزین کفپوش پلی یورتان وجود دارد که نوع توسعه یافته نوع اولیه می باشد بدین صورت که به آن قبل از مصرف, مقداری کاتالیزور اضافه می نمایند تا حتی در اتمسفر با درصد رطوبت کم تشکیل سریع یک فیلم خشک و سختی را دهد لذا نوع کاتالیزوری سیستم سخت شونده با رطوبت جذب سم دوقلوها طبقه بندی شده و همانطور که ذکر شد در اصل هیچ تفاوتی با نوع یک قلو سخت شونده با رطوبت ندارد مگر همان افزودن مقداری کاتالیزور به آن درست قبل از مصرف.
آمین نوع سوم مثل N وN دی متیل اتانول آمین در این زمینه بیشترین مصرف را به عنوان یک کاتالیست دارد.

3.نوع دوقلو کفپوش پلی یورتان:

این سیستم کفپوش پلی یورتان خود دو نوع بوده که یکی نوع سخت شونده با رطوبت به همراه کاتالیزور می باشد و در بخش سیستم سخت شونده با رطوبت ذکری از آن به میان آمد و دیگری رزین پلی هیدروکسیل ایزوسیانات بوده که در زیر مورد بحث قرار می‌گیرد. ایزوسیانات با پلی اویلهایی با وزن مولکولی کم از قبیل الکل ها واکنش می دهند و تشکیل یک آدداکت که یکی از دو جزء سیستم دوقلو می باشد را میدهد. سخت شوندگی و تشکیل بندهای کراس لینک کننده از طریق واکنش آدداکت با جزء دیگر که می‌تواند هر رزینی با گروه هیدروکسیل مانند روغن کرچک, آلکید ,ملامین و یوریا فرمالدهید,اپوکسی, مشتقات سلولزی, پلی استر یا پلی اتر اشباع شده باشد صورت پذیرد و در صورتی که از مخلوط دو یا چند رزین گروه هیدروکسیل دار فوق الذکر استفاده گشته باید حتماً امتزاج پذیری مخلوط چک گردد.
آدداکت ایزوسیاناتی:
در این سیستم بر خلاف دیگر سیستم ها عمر قانونی قابل مصرف کوتاه شده, تا خاص بهتر زیر به دست می آید:
1. سریعتر خشک شدن فیلم در درجه حرارت اتاق
2. سهولت بیشتر پخش پیگمان در رزین
3. استابلیتی بیشتر رنگ به علت عدم حساسیت به رطوبت هوا
4. امکان ارائه انواع فرمولیزاسیون به علت تنوع در مواد اولیه
البته بعضی از ساپلایر ها جهت سهولت کار و تبدیل سیستم دوقلوی فوق‌الذکر به یک سیستم تک قلو جزء آدداکت ایزوسیانات را به کمک یک ماده کمکی بلوکه می نمایند.مثلاً آدداکت فوق الذکر را می‌توان به نسبت مولی مشابه با فنل واکنش داد به طوریکه تمامی گروههای ایزوسیانات آدداکت مورد نظر ,وارد واکنش گردند. سپس از آدداکت بلوکه شده, جزء پلی اویل دیگر, پیگمان, اضافه شونده ها و غیره می توان یک رنگ یک قلو کوره‌ای تهیه نمود زیرا که در حرارت بالاتر فنل یا دیگر مواد کمکی بلوکه کننده آدداکت از آدداکت جدا شده و مجدداً گروه‌های ایزوسیانات را جهت واکنش با پلی اویل ها رها می سازند و از همین رو است که به این سیستم کوره ای, ایزوسیانات بلوکه شده نیز می‌گویند. البته فنول داغ حاصل یک تولید جانبی نامطلوب بوده و رهایی از آن در فیلم رنگ‌ حاصله مشکل می باشد و از این رو است که در صنایع رنگ سازی استفاده از سیستم ایزوسیانات کوره ای بلوکه شده با استقبال فراوانی مواجه نخواهد شد نشده است.
موارد استعمال رزینهای پلی اورتانی:
1. پوشش های فلزی
2. پوشش های هواپیمایی
3. پوشش های لاستیکی
4. در ساخت رنگ های مربوط به پوشش سیم ها
5. رنگ کردن پارچه
6. پوشش ها یا کلر های چوبی مخصوصاً در جاهایی که مقاومت در برابر ساییدگی, الکل, تاول زدگی و سیاه شدن بر اثر سوختگی حاصل از ته سیگار و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار باشند.

کفپوش پلی یورتان
کفپوش پلی یورتان صنعتی است.

ارسال یک پیام

Create your account